Så fånigt svenskt.

Jag har, efter några gånger på vift, insett att jag är en sån där förbannat fånigt utlands-svenne-patriot. Jag har exempelvis aldrig käkat så mycket lakrisal som när jag stod utanför the SwedishStore i Marylebone, London. Det är lite skumt med tanke på att när jag befinner mig på svensk mark så käkar jag högst en rulle Lakrisal på ett år. Eller hur jag längtar efter snöstorm och skoteråkande när jag promenerar längs rödtorra grusvägar i Afrika med den galnaste naturen och underbart varmt väder. När jag väl är tillbaka i det underbara vinterlandet så har jag inget större intresse för att plumsa i slasksnö, förfrysa fingrar & tår och ha snor-tappar hängandes över läppen.

Holländska är ett konstigt vackert språk; men när jag infinner mig i detta galna land finns det inget som gör mig så glad som när jag får åka till närmsta Ikea och ibland faktiskt höra svenska språket. (Ibland fungerar det bara med att gå omkring och läsa namnen på alla möbler.) Det känns inte som att det är prio1 när jag väl besöker Ikea för att faktiskt handla möbler till mitt hem i Sverige. Då går tankarna oftare mot; -Ryms verkligen både soffan & billy bokhyllan i släpet, än; -åhh, vad fint ordet lackhylla är! .

Det senaste utlands-svenne-patriot-fåneriet var väl ändå när jag gladeligen köpte en svensk fotbollströja, viftade med svenska-flaggan och hakade på vännerna för att se när Sverige spelade vid fästningen i Oslo - till ett överpris i inträde, för att sitta på en gräsplätt utomhus och betala hutlöst för öl i plastmuggar och se Sverige förlora mot Spanien (eller nått annat land) på storbildskärm med med massa andra galna utklädda svennar i Oslo. Här bör det tilläggas att jag är allt annat än ett fotbollsfan och har i princip aldrig sett en hel fotbollsmatch - mest för att jag ger upp och tycker det är lika förbannat tråkigt varje gång!

Allt detta för att jag såg att några vänner till mig i Norge hade 'taggat' mig på denna bild från Oslo i somras & jag kände att bilden direkt strålade; Jag är såååå svensk, jag ääälskar mitt land, snö är det bästa som fiiiiinns, svensk fotboll äger. osv osv...


Jag, J & M - fästningen - Oslo



Flytta hem gnällkärring om Sverige är så förbannat bra önskar jag att jag kunde lägga in som ljudfil i hjärnan & automatiskt aktiveras när fåneriet startar. (Fast flytta hem: Det gör jag ju, gång på gång - men jag tror faktist inte att det beror på vad möblerna heter på Ikea!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0