Dags att bli....

Vego?

Inte för att mitt val att mestadels äta vegetariskt är på något sätt moraliskt, utan mer en fråga om smak, så vet jag att Linas är det. När vi spenderar så mycket tid med varandra & inte har så mycket annat vettigt för oss, så får vi tid att diskutera och vrida och vända på världens alla problem. Inte för att vi så ofta kommer fram till något vettigare än att vi bestämmer vilka kläder vi ska ha på oss senare på kvällen, men något som vi verkligen börjar fundera på här är; Miljön.

Vi blir definitivt negativt påverkade av miljön i London. Att vi, i ett europeiskt välutvecklat land inte kan dricka vatten ur kranen är ju galet. Det är ingen överdrift, det smakar satan & det luktar klorin.

Jag & Lina gillar att promenera & vi saknar definitivt de 'uppfriskande' promenaderna hemma i Umeå. Här är det omöjligt, inte för att det syns utanpå (mycket är grönt och fint) men snoret!! Vårt snor är svart på grund av allt skit vi andas in. Kläder som bör vara vita är smutsiga, bara genom att gå utomhus.

Och, jag kan gladeligen meddela, att jag funnit något moraliskt bakom mitt beslut att äta vegetariskt (mer än att det inte är rätt mot djuren, som då är Linas ståndpunkt och mer än rätt alla gånger)... Nog hade jag lite dåligt samvete av min ovilja att gå ifrån bekvämligheten med att flyga, när jag skulle hit alltid.. (Tågluff i sommar i alla fall)..

MEN ...boskapssektorn står bakom 18 procent av de globala klimatpåverkande utsläppen - en större andel än transportsektorn. Djurindustrin orsakar en betydande del av de globala koldioxid- och metanutsläppen, och ligger bakom två tredjedelar av de av människan vållade utsläppen av dikväveoxid. Det finns alltså all anledning att sätta fokus på djurindustrin som ett globalt miljö- och resursproblem.  (Läsa mer?: http://www.stockholmsfria.nu/artikel/19620 )

Så nu känner vi att det är dags att uppmana alla, att åtminstone försöka skära ner på köttätandet, även om det bara är en dag i veckan. Många bäckar små.... Och så åker vi på tågluff, försöker källsortera & hålla världen från att förstöras totalt. (Jag kommer säkert aldrig klara av att använda klorin igen, så som vattnet luktar här...)

Puss&Kram från Lina & Emma, stolta miljövänner (och Lina; djurvän)

Kommentarer
Postat av: Emma & Lina

Var bara tvungen att lägga till: Men väteperoxiden kan vi inte ge upp riktigt än ;) Det kanske kommer...

2008-02-11 @ 15:36:22
URL: http://emmailondon.blogg.se
Postat av: M

hmm...tåg hem kanske? Tänk att det jag säger ibland landar! Naturlig hårfärg... Jaa =)KRAAAAM kära miljövänner/M

2008-02-11 @ 23:00:04
Postat av: M

Psst...cigarettrök är inte heller bra för miljön...(hälsan verkar inte vara en tillräcklig motivation men kanske miljön kan vara det...)/KRAAAM M

2008-02-11 @ 23:05:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0